Een eigen onderneming starten is een risico, maar steeds meer mensen durven het aan. Het is in dit digitale tijdperk ook een stuk makkelijker geworden om te leren over succesvol ondernemen. Een van de belangrijkste  zaken die je goed op orde wilt hebben voor je bedrijf is de online marketing. Door de opkomst van online marketing is professionele marketing toegankelijker dan ooit.  Toen ik bezig was met mijn bedrijf opzetten, snapte ik er alleen niet zoveel van. Ik had ook niet echt de tijd om er meer over te leren, omdat ik me moest focussen op andere dingen. Daarom besloot ik om deze klus uit te besteden aan een online marketing bureau.

SEO en SEA

Met online marketing zet je je product of dienst op allerlei verschillende manieren in de markt met behulp van het internet. Een online marketing bureau kan je hier goed bij helpen. Een van de onderdelen van online marketing is je vindbaarheid op een zoekmachine als Google. Bijvoorbeeld door middel van SEO of SEA. SEO staat voor search engine optimization en betekend dus het vindbaar maken van jouw bedrijf op Google. Niet te verwarren met SEA, wat voor search engine advertising staat. Bij SEO gaat het om het behalen van topposities in de niet-betaalde zoekresultaten. Bijvoorbeeld door bloggers in te schakelen die blogs over jouw product of dienst schrijven. Bij SEA gaat het om online adverteren, waarmee je bezoekers voor jouw webshop binnen haalt via advertentiekanalen als Google en Bing. Deze advertenties zijn betaald, maar absoluut een waardevolle investering als jij gevonden wilt worden door jouw doelgroep. Ik vond het heel prettig om beide uit te besteden aan een online marketing bureau. Als je dit zelf moet doen, kost het namelijk heel veel tijd. En die tijd besteed je in de beginnende fase natuurlijk liever aan andere dingen.

Influencers

Een andere mogelijkheid om je product of dienst wat meer in de spotlight te zetten, is door gebruik te maken van social media kanalen. We leven nu in een tijd dat social media een grote rol speelt in onze levens. Een manier waarop je social media goed kan gebruiken voor jouw bedrijf is door grote accounts op bijvoorbeeld Instagram aan boord te krijgen. Als jij een webshop met kleding en accessoires hebt, kun je deze op Instagram promoten met behulp van influencers. Dit is de strategie die veel webshops tegenwoordig toepassen. Je stuurt gratis jouw producten op naar influencers met een groot aantal volgers (minimaal 10,000). In ruil daarvoor posten zij een foto op Instagram waarop ze de spullen dragen en het account van jouw webshop taggen. Zo lift jouw webshop mee met het succes van deze influencers, en genereer jij potentiële nieuwe klanten. Dit is een goede manier om naam te maken voor jouw bedrijf als je budget nog niet groot genoeg is om te investeren in betaalde advertenties.